Mikko Närhi

Näsinkallio equal arthouse

  • Näsinkallio equal arthouse

Tamperelaista taidemaailmaa riepottelee aika ajoin halu yhdistää kaikki taidelaitokset saman katon alle. Viimeisimpänä ehdotuksena on museotyöryhmä ehdottanut taidemuseoiden yhteistä rakennusta, joka sijoitettaisiin Näsinkalliolle, 1800-luvun lopulla  rakennetun Näsilinnan viereen, osittain maan alle. Ehdotusta perusteltiin mm. siten, että se oli arkkitehdin ehdotus. Muut perusteet ovat taloudellisia ja käytännöllisiä.

Ehdotus ei kuitenkaan voi olla taidenäyttelyissä kävijoiden mieleen. Kun itse käyn taidenäyttelyssä, en halua nähdä mahdollisimman monenlaista ja mahdollisimman paljon teoksia kerralla. Oleellista on että näyttelyllä on jokin yhteinen ajatus, joka soveltuu tilaan ja esillepanoon. Näyttelyn täytyy olla omaleimainen, yksilöllinen. Taiteen täytyy olla kiinnostava, ei sen määrällä ole merkitystä.  Taiteelle varataan aikaa, kiinnostava taidenäyttely pitää otteessaan pitkään, tavanomainen hengettömästi kuvaa toistava näyttely jää nopeasti taakse. Ei päivää piristä se että samassa talossa on useita näyttelyitä, päivää piristää se että samassa kaupungissa on monenlaisia näyttelyitä, joilla kaikilla on lähtökohtansa ja tilansa.
Tämä tilojen yhdistämisidea on kuin opetusministeri Gustafssonin ajatukset kaiken koulutuksen tasa-arvoistamisesta.  Pitääkö taiteilijoiden ja näyttelyiden olla tasa-arvoisia? Tuleeko taideteoksesta tasa-arvoinen kun se on toisen taideteoksen vieressä?

Ajatelkaa seuraavat näyttelyt samaan Näsinkallio equal arthouse -taidekeskukseen:

Tampereen taidemuseon alakerrassa on nyt J. M. W. Turnerin (1775-1851) Englannin romantiikan ajan tunnetuimman maisemamaalarin taidegrafiikkaa ja akvarelleja esittelevä näyttely.

Taidemuseon kahdessa ylimmässä kerroksessa on laaja näyttely Pekka Luukkolan (s.1968 ) valokuvataidetta. Luukkola on vuoden Ars Fennica 2011 -ehdokas ja palkittu myös Fotofinlandia-kilpailussa. Pekka Luukkolan kookkaissa valokuvateoksissaan kuvataan maisemaa hienolla uudella tavalla, hänen kuvansa ovat valokuvia mutta eivät pelkästään siitä yhdestä hetkestä vaan valokuva ajan pätkästä.

Sara Hildénin taidemuseossa avautuu 15.9. näyttely saksalaista ekspressionismista, joka on ollut perustana modernille länsimaiselle taiteelle. Näyttely on järjestäjien mukaan poikkeuksellisen laaja esitys ekspressionismin huippunimiä Die Brücke ja Der Blaue Reiter -ryhmistä. Taiteilijoista ovat mukana mm. Wassily Kandinsky (1866–1944) Ernst Ludwig Kirchner (1880–1938), Wilhelm Lehmbruck (1881–1919) ja Emil Nolde (1886–1956).

Tähän pitää laajasti ajatellen lisätä Muumimuseo, joka siirtyy pian Tampereen Taidemuseon tiloihin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.